کد مطلب:124693 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:283

دامن فاطمه
نقش تربیتی هر مربی كه شایسته الگوگیری دیگران است، ارزشمندترین ویژگی وی را شكل می دهد. ایفای نقش محوری در سه بعد همسرداری، خانه داری و تربیت فرزند؛ از ویژگی های فاطمه علیهاالسلام است.

فاطمه در سه محور الگو و معیار همگان می باشد. می توان گفت فاطمه در این سه مهم بدین خاطر موفقیت حاصل نمود كه در اندیشه و گفتار و رفتارش هماهنگ بوده و هیچ گاه دو گانگی در اندیشه و گفتار و رفتار حضرتش مشاهده نمی توان نمود. فاطمه در اندیشه حق باور و در گفتار سخن دین بر لب، در رفتار خویش به طور كامل به باورهای دینی پای بند می باشد. وی راهنمایی های دین را در گفتار ورفتار بارور نموده، كه این گونه زندگی خود و فرزندانش الگوی دیگران قرار گرفته است. به دیگر سخن موفقیت فاطمه در این سه فرآیند. بدین سبب



[ صفحه 28]



است كه فاطمه دین را در ساختار وجودی خویش تبلور ساخته است. و انسانی است كه خاستگاه تمام شؤون زندگی اش را دین شكل می دهد.

هنگامی كه مادر شایسته ترین انسان در بین زنان، بلكه در بین انسان ها باشد. مادر انسانی باشد كه آشنایی كامل با تمام اصول تربیتی دارد و در فضایل انسانی برتر از همگان حتی پیامبران الوالعزم است؛ آنگاه تربیت یافته ی دامن فاطمه چگونه خواهند بود؟!

كودكی كه از جسم و جان فاطمه باشد، كودكی كه پاره تن فاطمه باشد، كودكی از پستان فاطمه شیر نوشد؛ و در دامن فاطمه تربیت یابد؛ چون حسن وحسین، زینب و ام كلثوم خواهند شد. فرزندان فاطمه چه پسر و چه دختر از هر جهت بر همگان الگو می باشند. فرزندان فاطمه شاخص های زندگی در تمام عرصه های پرفراز و نشیب یك زندگی یك انسان می باشند.

از دامن فاطمه فرزانگانی این گونه به معراج صعود می كنند. و چون فاطمه حق باور، حق محور، سترك و پایدار است؛ فرزانگانی جسور و حق مدار تربیت می نماید. آیا دامنی بهتر از دامن فاطمه می توان یافت؟! اگر فرزندانی برتر از فرزندان برتر از فرزندان فاطمه نمی یابی، بدین خاطر است كه دامنی پاك تر، و برتر از دامن فاطمه را نمی یابی. فاطمه در دانش و شناخت و باور نمونه است. فاطمه در عبادت و تهجد نمونه است. فاطمه در ایثار نمونه است. فاطمه در صبر و پایداری نمونه است. فاطمه در انس و الفت با كودكان سرشار است؛ و فاطمه درتربیت كودكان خویش نمونه است. فاطمه این موقعیت را چگونه به كف می آورد؟ آیا جز این است كه از راه و روش وحی الهی پیروی



[ صفحه 29]



می نماید. آیا موفقیت فاطمه در پرورش فرزندان این گونه، جز به خاطر حق باوری و حق محوری و به كارگیری اصول تربیت می باشد؟

فاطمه به تربیت فرزندان خود تا چه مقدار اهتمام ورزید. هان ای مربیان، پدران و مادران و... رفتار فاطمه را به تماشا نشینید تا از خرمن فضایل بی كرانش بهره بگیرید

فاطمه در دروان زندگی شفاف و پربارش مراقب تمام افكار و رفتار خویش است. فاطمه یك لغزش در زندگی ندارد و فاطمه در همه دوران های تربیتی كه كودك همراه مادر و مربی خویش است، پرچم فضیلت برافراشته و در لحظه لحظه ی فرصت ها، ارزشی از ارزش های الهی را در اعماق جان كودك پیوند می دهد.

این باور در زندگی تربیت فاطمه به خوبی آشكار است. فاطمه اگر خود به عبادت عشق می ورزد، اگر به تلاوت قرآن و روزه داری تهجد و شب زنده داری به رسیدگی به امور تهی دستان و گشودن گره از كار دیگران الگوی دیگران است.

این آموزه ها را در اندیشه و رفتار فرزندان فاطمه نیز می توان آشكارا مشاهده كرد. اگر فاطمه نذر می كند روزه بگیرد و سه روز متوالی تنها افطاری ساده خویش را تقدیم مسكین و یتیم و اسیر می نماید. فرزندان خورد سال وی نیز از او الگو گرفته همین ارزش را می آفرینند.

اگر فاطمه در محراب عبادت آن گونه تجلی می كند، كه بر عرشیان نور افشانی می نماید؛ فرزندان وی نیز از این عبادت الگو می گیرد. اگر فاطمه در میدان حق آن گونه پایداری می كند، كه باطل گرایان را رسوا می نماید، صبر و پایداری را به فرزندانش نیز می آموزد.



[ صفحه 30]



فاطمه كه خود از حرام و شبهه ناك در باور رفتار و گفتار بدور است، فرزندانش را نیز ازاین خطرها رهاینده و دور نگه داشته است.

فاطمه كه خود به احكام الهی پای بند و معتقد است. باورهای الهی وی در رفتارش متجلی است، كودكان خویش را نیز این گونه بار می آورد. فاطمه دین آگاه و دین باور و در زندگی تمام ارزش های دینی را در خود و زندگی و فرزندانش پدیدار ساخته است. اهتمام به معیارهای دینی و رعایت آداب سیره فاطمه است.

اهمیت لیلة القدر بر كسی از مسلمانان پوشیده نیست. هر مسلمان می داند كه شب قدر و در ماه رمضان شب سرنوشت و تقدیر مقدارات هر فرد است. شب قدر باید افراد شایستگی فراهم آورند تا مشمول عنایات خاص الهی قرار گیرند. این شایستگی با اندیشه در گذشته خویش و بازسازی كاستی هاو احیانا لغزش هایی است كه رخ داده است. و نیز اندیشه در فرجام و آینده خویش و تصمیم راسخ بر استواری در آینده در صراط مستقیم. هر مقدار انسان شایستگی خویش را در این عرصه شفاف تر نماید، از كوثر الهی بیشتر می نوشد. حتی كودكان و خوردسالان كه مكلف هم نیستند می توانند زمینه شایستگی فراهم آورند. با شب زنده داری با دعاو یاد و نام خدا برای خویش شایستگی فراهم آورند. اینك در همین راستا به تماشای سیره فاطمه در تربیت فرزندانش می نشینیم.

فاطمه كه به عظمت شب قدر از همه آگاه تر است، برای بهره گیری كامل از نعمت ها و فیض آسمانی نه تنها خود شب زنده دار است، بلكه اندیشه می كند و عرصه فراهم می آورد تا فرزندانش نیز كه خوردسال هم می باشند در این شب زنده دار باشند. از عظمت



[ صفحه 31]



شرافت این شب بهره ببرند. فاطمه این گونه به تربیت و سعادت فرزند اهتمام می گمارد كه كودكان خوردسال را بیدار نگه می دارد. در روز قبل از شب قدر استراحت می كنند. همان گونه كه رسول الله صلی الله علیه و آله تلاش می كرد افراد خواب آلود را بیدار نگه دارد [1] فاطمه نیز در شب قدر هنگامی كه خواب بر آنها غلبه می كند صورت آنها را شستشو می دهد تا مقاومت كنند و بتوانند شب زنده دار باشند. [2] فاطمه این گونه لیلة القدر را قدر می نهد. این گونه بر تربیت فرزندان اهتمام دارد، كه فرزانگانی چون حسن و حسین در دامن خویش می پروراند. كه فاطمه این گونه به ارزش های دینی اهتمام می نهد. تا این گونه خود و فرزندانش الگوی همگان قرار می گیرند.


[1] بحار، ج 94، ص 10.

[2] همان.